Szaty liturgiczne
Humerał
Jego nazwa pochodzi od łacińskiego humeri -
ramiona. W świetle aktualnych przepisów liturgicznych humerał jest strojem
dowolnym. OWMR w nr 298 mówi: "Jeżeli alba nie osłania dokładnie zwykłego
stroju koło szyi, przed włożeniem alby należy nałożyć humerał".
Humerał wywodzi się ze starożytnej chusty
noszonej na ramionach i szyi przez ludzi należących do wyższych warstw
społecznych. Częścią szat liturgicznych stał się dopiero w IX w. we Frankonii.
Dzisiaj przedstawia się on jako niewielka
chustka z lnu lub innej tkaniny szlachetnej, naturalnej lub syntetycznej,
odpowiadającej powadze i świętości liturgii (KL 128).
Symbolika w humerale widziała najpierw
chustę, którą Chrystusowi zawiązano oczy, gdy się z Niego naigrawano. Symbolika
zaś zawarta w modlitwie przeznaczonej do odmawiania przy jego wkładaniu,
widziała w nim "hełm zbawienia" (Ef 6,17; l Tes 5,8).
Kapłan wkładał humerał najpierw na głowę, a
potem dopiero owijał nim szyję. Hełm zbawienia miał strzec kapłana przed złymi
myślami tak w czasie liturgii, jak i poza liturgią, a także przed złymi słowami
wydobywanymi z gardła, owijanego humerałem.
Alba
Alba jest długą, białą szatą, sięgającą do
kostek, z długimi rękawami. Taka ukształtowała się we wszystkich obrządkach ze
starożytnej tuniki, noszonej tak przez mężczyzn jak i przez kobiety.
W krajach gorących do dnia dzisiejszego nosi
się podobną szatę. Tradycyjnie sporządzano ją ze lnu. Obecnie używa się także
innych, białych tkanin.
Nazwa "alba" wywodzi się właśnie od
jej białego koloru: łacińskie albus oznacza biały. Alba jest symbolem czystości
duszy będącej w stanie łaski uświęcającej, zdobytej przez krew Baranka (Ap
7,14), której nagrodą będzie uwielbienie w niebie.
OWMR mówi o albie: "Szatą liturgiczną
wspólną dla duchownych i ministrów wszystkich stopni jest alba, przepasana w
biodrach paskiem, jeżeli nie jest uszyta w taki sposób, że przylega do ciała
nawet bez paska. Albę można zastąpić komżą, ale nie wtedy, gdy się wkłada ornat
lub dalmatykę lub gdy zamiast ornatu czy dalmatyki nakłada się samą
stułę".
Komża
Komża jest skróconą alba o szerokich
rękawach. Najpierw, do IX wieku używano jej w chórze, czyli podczas odmawiania
liturgii godzin, a od XIV w. także do tych wszystkich czynności liturgicznych,
dla których alba nie była wyraźnie przypisana. Obecnie "nie można używać
komży zamiast alby, gdy wkłada się ornat, dalmatykę lub gdy zamiast ornatu czy
dalmatyki nakłada się samą stułę" (OWMR 298).
Symbolika komży jest taka sama co alby, a
więc oznacza czystość duszy.
Pasek (cingulum)
Pasek, z łacińska zwany także cingulum, jest
jakby sznurem z frędzlami na obu końcach, którym przepasuje się albę, gdy jest
za szeroka i za długa, by dobrze leżała na liturgii.
Pasek symbolizuje wstrzemięźliwość i
panowanie nad pożądliwościami cielesnymi. Jest także znakiem pracy w służbie
Bożej. Modlitwa przy zakładaniu paska mówi: "Przepasz mnie, Panie, sznurem
czystości i zgaś w sercu moim ogień wszelkiej pożądliwości, abym we
wstrzemięźliwości i czystości serca mógł Ci coraz lepiej służyć".
Pasek miał również symbolizować ręcznik,
którym przepasał się Chrystus gdy obmywał apostołom nogi. Widziano w nim
również sznury, którymi Chrystusa przywiązano do słupa przy biczowaniu.
Stuła (orarium)
Orarium wzięło nazwę od łac. ors, oris -
usta. Początkowo wzięła bowiem swoją formę od szarfy, którą ocierano usta.
Stuła jest długą, szeroką wstęgą, lekko rozszerzoną na końcach, uszytą z tej
samej tkaniny, co ornat. Biskup i kapłan noszę stułę zawieszoną na szyi i
zwisającą swobodnie z przodu. Diakon natomiast zakłada stułę na kształt szarfy
z lewego ramienia, ukośnie do prawego boku i tam ją spina. Stuła wywodzi się z
insygniów urzędników państwowych, noszoną przez nich w starożytności. Była
oznaką ich urzędu i godności. W liturgii stuła również symbolizuje władzę i
godność urzędu kapłańskiego. Symbolizuje ona takie godność chrześcijańską,
szatę godową wszystkich powołanych do nieśmiertelnego królowania z Panem Bogiem
w niebie.
Ornat
Ornat (łac. ornatus - ozdobny) powstał z
wierzchniej szaty rzymskiej nazywanej paenula, która była rodzajem płaszcza bez
rękawów, z jednym tylko małym otworem na głowę. Ornatu używano przy wszystkich
czynnościach kapłańskich. Od XIII w. zaczęto go obcinać z boków, by nie
krępował ruchów rąk, aż w XVII w. pozostały już, tylko dwa płaty materiału, z
przodu i z tyłu. Równocześnie ornat przyozdabiano coraz bardziej bogatymi
haftami. Na plecach kapłana zwykle haftowano znak krzyża, symbol Ofiary
krzyżowej Chrystusa i równocześnie symbol ciężaru służby Bożej. Obecnie wraca
się do ornatu obszernego, odznaczającego się szlachetną prostotą i estetycznym
wyglądem.
"Kapłan odprawiając Mszę świętą oraz
inne czynności liturgiczne połączone bezpośrednio z Mszą świętą, na albę i
stułę wkłada ornat, chyba że przewidziano inną szatę (OWMR 298).
Ponieważ ornat ubiera się na wszystkie inne
szaty, dlatego w obrzędach święceń uchodził zawsze za symbol miłości
pokrywającej grzechy (1 P 4,8). Ornat spoczywający na plecach na kształt
przytłaczającego ciężaru, modlitwa przeznaczona do odmawiania przy jego
wkładaniu nazwała słodkim jarzmem Pańskim (Mt 11,30).
Dalmatyka
Dalmatyka od IV w. jest szatą własną diakona.
Wkłada on ją na albę i stulę (OWMR 300). Pierwotnie dalmatyka była strojem
świeckim. Za jej ojczyznę uchodzi Dalmacja; kraina w dzisiejszej Chorwacji, od
której szata ta wzięła swoją nazwę. Od IV w, nosili ją papież i diakoni
rzymscy. Strojem liturgicznym diakona dalmatyka stała się w IX wieku. Była to
szata długa i szeroka, nie przepasana, o krótkich i szerokich rękawach. Z
czasem uległa skróceniu, a dla łatwiejszego jej ubierania przecięto ją z obydwu
boków, łącznie z rękawami. Zawsze była koloru białego z czerwonymi, pionowymi
pasami, biegnącymi od ramion do dołu, z przodu i z tyłu. Od XIII w. kolor jej
zaczęto dostosowywać do koloru ornatu. Dalmatyka jest znakiem urzędu diakona,
który zawsze cieszył się w Kościele wielkim szacunkiem. Szata oznacza zaszczyt
i honor diakona, usługującego Chrystusowi Eucharystycznemu. Modlitwy kościelne
przedstawiają dalmatykę, jako szatę radości i symbol nadprzyrodzonej
sprawiedliwości.
Podczas niektórych szczególnych uroczystości,
jak Narodzenie Pańskie, Zmartwychwstanie oraz Msza Krzyżma świętego w Wielki
Czwartek czy święcenia kapłańskie, dalmatykę może nakładać również biskup.
Nakłada ją wówczas pod ornat.
Kapa
Kapa (łac. pluviale) pierwotnie była strojem
książąt i królów. Nie jest to zatem strój liturgiczny w takim znaczeniu jak
pozostałe szaty liturgiczne. Nie ma też powszechnie przyjętej symboliki. Na
przełomie VIII i IX wieku kapa staje się szatą liturgiczną w Europie. Na
oznaczenie kapy istniały dwie nazwy: we Włoszech i Francji nazywano ją
pluviale, natomiast w krajach północnych cappa. W XI wieku kapa staje się
strojem liturgicznym już w całym Kościele. Kapy kapłan lub diakon używa przy
sprawowaniu sakramentów, gdy nie są one udzielane podczas Mszy św., podczas
uroczystego sprawowania Liturgii godzin (np. Nieszpory) oraz podczas
wystawienia Najśw. Sakramentu.
Insygnia biskupie (pontyfikalia) i szaty biskupie
Mitra (infuła)
Mitra (infuła) to liturgiczne nakrycie głowy
biskupa, w formie trójkątnej czapki złożonej z dwóch płatów, złączonych
materiałem. Z tylniego płatu zwisają swobodnie na plecy biskupa dwie wstęgi dł.
ok. 20 cm. Mówi się, iż mitry pochodzą od nakryć głowy dygnitarzy w cesarstwie
bizantyjskim. Najwcześniejsze wzmianki o mitrach w Kościele Katolickim pochodzą
z XI w.; dotąd nosili ją papieże, jednak nie jako strój liturgiczny. Jako taki,
jest traktowana od pontyfikatu Leona IX (czyli od XII w.).
Istnieją trzy rodzaje infuł:
* prosta (simplex) - jest biała, bez ozdób,
* auroprygiata z niewielkimi haftami,
* mitra pretiosa: pozłacana i wysadzana perłami
(już ich się nie tworzy),
Biskup nosi mitrę na głowie: gdy głosi
homilię lub kazanie, udziela błogosławieństwa, a także w czasie procesji. Może
także przyjmować dary w procesji z darami w mitrze. Poza biskupami prawo
noszenia mitry podczas czynności liturgicznych posiadają opaci zakonni.
Szczegółowe przepisy liturgiczne dotyczące używania mitry przez biskupa w
czasie celebracji Eucharystii znajdują się w Ceremoniale biskupim.
Szczególnym rodzajem mitry była papieska
tiara.
Tiara
Tiara czyli w tłumaczeniu:
"potrójna", to forma bardzo kunsztownie zdobionej mitry, noszonej
wyłącznie przez papieży. Pierwsze wzmianki o niej pochodzą z XII w. Wspomina o
niej też spis szat papieskich z 1315 r. Tiara jest oznaką najwyższej, potrójnej
władzy w Kościele, jaką posiada papież: kapłańskiej, prorockiej i królewskiej.
Zwyczaj noszenia tiary zniósł ostatecznie pap. Paweł VI w 1963 r. Rysunek tiary
pojawiał się jeszcze jednak w herbach papieskich. Tiara jako symbol władzy
papieskiej widniała jeszcze w herbie papieskim Jana Pawła II. Benedykt XVI
zrezygnował z jej wizerunku, umieszczając w swym godle papieskim mitrę.
Piuska
Piuska to nakrycie głowy biskupa w kształcie
okrągłej czapeczki, używanej zarówno w czasie czynności liturgicznych, jak i
poza liturgią. Nie jest ona jednak strojem liturgicznym w sensie dosłownym.
Służyła ona kiedyś jako ochrona głowy, ale od czasów baroku zmieniła ona
kształt i stała się nieodzownym elementem ubioru biskupa. Posiada ona na
wierzchołku wystający element, który ułatwia zdejmowanie piuski. Piuski
biskupie mają następujace kolory:
*
biały (papieska)
*
czerwony (kardynałowie
*
fioletowy (biskupi)
W czasie Eucharystii biskup nosi piuskę pod
mitrą.
Pierścień
Pierścień jako insygnium władzy pojawił się w
Hiszpanii (w VII w.). Już od IX wieku wiemy, że pierścień wraz z pastorałem był
wręczany jako symbol władzy biskupiej. Niegdyś, u władców świeckich pierścień
pełnił funkcję "pieczątki". Król czy książę odciskał w wosku pieczęci
pierścieniem niejako swój "podpis". Podobną funkcję spełniał on u
biskupów.
Pierścień symbolizuje też zachowywany przez
biskupa prawdziwy depozyt wiary oraz jego zaślubiny z Kościołem mu powierzonym.
Od 1984 r. Ceremoniał biskupi nakazuje nosić pierścień stale.
Szczególnym rodzajem pierścienia biskupiego
jest pierścień papieski, zwany Pierścieniem Rybaka. Symbolizuje on łącznosć z
Księciem Apostołow: św. Piotrem.
Pastorał
Pastorał (łac. pastor - pasterz) zwany także
baculus jest także oznaką władzy biskupiej (pasterskiej). Symbolizuje laskę
pasterską, jaką posługiwał się pasterz. Mojżesz otrzymał laskę od Boga (Wj
4,20); dzięki niej okazywał wobec faraona moc Bożą w plagach (Wj 7,8-22). Laskę
tą dzierżył przy przejściu przez Morze Czerwone (Wj 14,16-17) i przy wyprowadzeniu
wody ze skały na pustyni (Wj 17,5-7). Pastorał więc symbolizuje posiadaną moc
Bożą, władzę pasterską i prorocką. Pierwszy raz pastorał pojawia się w Galii i
Hiszpanii, najczęściej w zakonach. Od IX w. był juz rozpowszechniony niemal w
całej Europie w formie lekko zakrzywionej na końcu laski. W średniowieczu
pastorał zdobiła mała biała wstęga, zwana paniselus. Teksty z XI w. ukazują, że
przekazanie władzy pasterskiej wiązało się z przekazaniem pastorału.
Na stałe pastorał zadomowił się w liturgii od
XIII w. Prawo używania pastorału na terenie klasztoru posiadają także opaci.
Biskup (lub opat) trzyma go w lewej ręce gdy: podąża w procesji, głosi kazanie
lub homilię, udziela błogosławieństwa (dlatego też musi mieć "wolną"
prawą rękę). Szczegółowe przepisy liturgiczne dotyczące używania pastorału
przez biskupa w czasie celebracji Eucharystii znajdują się w Ceremoniale
biskupim.
Szczególny pastorał posiada papież, pastorał
paieski zwie się ferula i nie ma on końcówki zakończonej spiralnie jak u
pozostałych biskupów, lecz na szczycie feruli znajduje się krzyż.
Do podtrzymywania w czasie liturgii insygniów
biskupich (gdy biskup ich nie potrzebuje); mitry i pastorału, powinni być
wyznaczeni odpowiedni ministranci (insygniarze, kapariusze). Nazywamy ich
ministrantami mitry i pastorału.
Pektorał
Pektorał (łac. pectus - pierś, serce) czyli
krzyż biskupi wywodzi się od krzyży noszonych na piersi, w których znajdowały
się relikwie świętych. Wierzono, że chronią one tego, kto je nosi. Przypomina
cierpienie, i opiekę, jaka spływa z krzyża Chrystusowego dla obrony przed
napaściami wrogów zbawienia. Od XII w. biskupi na stałe noszą pod ornatem
pektorały, ale dopiero od XVI wieku (1570 r.) jego noszenie jest obowiązkowe i
stanowi tradycyjną oznakę sakry biskupiej w czasie liturgii. Od XVII w. biskupi
noszą pektorały stale na sutannie.
Dziś nie zawierają one świętych relikwii. W
czasie liturgii krzyż biskupi winien się znajdować pod ornatem lub na nim.
Paliusz
Paliusz (łac. pallium) jest to biała wstęga,
szer. ok. 6 cm., z sześcioma czarnymi krzyżami w formie obręczy, którą zakłada
metropolita na ramiona w czasie sprawowania Eucharystii. Paliusz posiada także
dwie; zwisające z przodu i z tyłu wstęgi. Paliusz w Kościele Rzymskim jest
oznaką władzy arcybiskupów metropolitów, przyznawaną im przez papieża od V/VI
w. Prawo jego noszenia mają oni na terenie całej swej metropolii, jednak nie
poza nią. Tylko papież ma przywilej noszenia paliusza na całym świecie; wynika
to z powszechnego charakteru jego władzy pasterskiej.
W Kościele Wschodnim paliusz nosi nazwę
omoforion i noszą go wszyscy biskupi (od V w.).
Paliusz jest wykonany z owczej wełny,
poświęcanej co roku przez papieża w Bazylice św. Piotra we wspomnienie św.
Agnieszki (dz. i męcz.) przypadające 21 stycznia. Są one wykonywane przez
siostry benedyktynki z klasztoru Santa Cecilia in Trastrne w Rzymie.
Dlaczego paliuszy nie robi się nigdzie
indziej na świecie, a właśnie w Rzymie? Jest tak, gdyż są one symbolem
bezpośredniej jedności otrzymujacych je metropolitów z Głową Kościoła na ziemi
- papieżem. Ojciec Święty nakłada paliusze nowo ustanowionym metropolitom w
uroczystość śś. Apostołów Piotra i Pawła (29 czerwca) w Bazylice św. Piotra.
Paliusz, ze wzgledu na materiał z jakiego
jest wykonany (owcza wełna), symbolizuje pasterską opiekę nad swymi owieczkami,
do jakiej zobowiązani są metropolici. Jak czytamy w Biblii, Dobry Pasterz
bierze owieczkę na swe ramiona i prowadzi do Boga (por. Ps 23). Istotę tego
symbolu ukazuje wspaniale fragment z księgi proroka Izajasza: "Podobnie
jak pasterz pasie On swą trzodę, gromadzi ją swym ramieniem, jagnięta nosi na
swej piersi, owce karmiące prowadzi łagodnie" Iz 40,11.
Rokieta
Rokieta (od wł. rocchetto: 'komża biskupia')
to forma podszywanej komży, używana od IX w. przez prałatów i biskupów jako
strój chórowy. Ma węższe od komży rękawy. Nigdy nie nakłada się na rokietę
komży. Rokieta nie jest szatą liturgiczną w dosłownym znaczeniu.
Mucet
Jest to strój pozaliturgiczny (chórowy) dla
kardynałów (kolor czerwony) i dla biskupów (fioletowy) w formie sięgającej do
łokci pelerynki, zapinanej lub zawiązywanej pod szyją. Używana także przez
kanoników (czarna).
Racjonał
Racjonał to specjalny, ozdobny paliusz (nieco
szerszy od tradycyjnego), którego prawo noszenia nadawał papież. Był noszony
tylko przez czterech metropolitów na świecie (Eichstättu, Krakowa,
Nancy-Toulouse, Padebornu). Zwyczaj ten obecnie nie istnieje. Racjonał nie miał
specjalnej symboliki.
Mantolet
Słowo mantolet pochodzi od wł. mantelletta:
'płaszczyk'. Jest to pozaliturgiczny strój bez rękawów, sięgający kolan,
zakładany na komżę i rokietę przez biskupów i prałatów (niekiedy też
kanoników). Zazwyczaj w kolorze fioletowym.