Pokuta i Pojednanie
"Wieczorem owego pierwszego dnia... przyszedł
Jezus, stanął pośrodku i rzekł (do Apostołów): <<Weźmijcie Ducha
Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie,
są im zatrzymane>>" (J 20,
19. 22-23).
Przebaczenie grzechów
popełnionych po chrzcie jest udzielane przez osobny sakrament nazywany
sakramentem nawrócenia, spowiedzi, pokuty lub pojednania.
Ten, kto grzeszy, rani
cześć i miłość Boga, a także własną godność człowieka powołanego do synostwa
Bożego oraz narusza duchowe dobro Kościoła, którego każdy chrześcijanin
powinien być żywym kamieniem.
W świetle wiary nie ma
większego zła niż grzech i nic innego nie powoduje gorszych skutków dla samych
grzeszników, dla Kościoła i dla całego świata.
Powrót do komunii z Bogiem,
która została utracona przez grzech, rodzi się z łaski Boga pełnego
miłosierdzia i troszczącego się o zbawienie ludzi. Trzeba prosić o ten cenny
dar dla siebie i dla innych.
Droga powrotu do Boga,
nazywana nawróceniem i żalem, zakłada ból i odwrócenie się od popełnionych
grzechów oraz mocne postanowienie niegrzeszenia w przyszłości. Nawrócenie
dotyczy więc przeszłości i przyszłości. Źródłem nawrócenia jest nadzieja na
miłosierdzie Boże.
Sakrament pokuty składa się
z trzech aktów penitenta oraz z rozgrzeszenia kapłana. Aktami penitenta są: żal
za grzechy, spowiedź lub ujawnienie grzechów przed kapłanem oraz postanowienie
wypełnienia zadośćuczynienia i czynów pokutnych.
Żal za grzechy (nazywany
także skruchą) powinien wypływać z motywów wynikających z wiary. Jeśli jego
źródłem jest miłość do Boga, nazywamy go "doskonałym"; jeśli opiera
się na innych motywach, nazywamy go "niedoskonałym".
Kto chce dostąpić
pojednania z Bogiem i z Kościołem, musi wyznać przed kapłanem wszystkie grzechy
ciężkie, których jeszcze nie wyznawał, a które przypomniał sobie po starannym
zbadaniu swego sumienia. Wyznawanie grzechów powszednich niej jest samo w sobie
konieczne, niemniej jest przez Kościół żywo zalecane.
Spowiednik zadaje
penitentowi wypełnienie pewnych czynów "zadośćuczynienia" lub
"pokuty", by wynagrodził szkody spowodowane przez grzech i postępował
w sposób godny ucznia Chrystusa.
Tylko kapłani, którzy
zostali upoważnieni przez władzę kościelną do spowiadania, mogą przebaczać
grzechy w imieniu Chrystusa.
Skutki duchowe sakramentu
pokuty są następujące:
- pojednanie z Bogiem, przez które penitent odzyskuje łaskę;
- pojednanie z Kościołem;
- darowanie kary wiecznej spowodowanej przez grzechy śmiertelne;
- darowanie, przynajmniej częściowe, kar doczesnych, będących skutkiem grzechu;
- pokój i pogoda sumienia oraz pociecha duchowa;
- wzrost sił duchowych do walki, jaką musi prowadzić chrześcijanin.
Indywidualna i integralna
spowiedź z grzechów ciężkich oraz rozgrzeszenie stanowią jedyny zwyczajny
sposób pojednania się z Bogiem i Kościołem.
Przez odpusty wierni mogą
otrzymać dla siebie, a także dla dusz w czyśćcu, darowanie kar doczesnych,
będących skutkiem grzechów.
KKK 1485 -1498
Spowiedź przed każdą Mszą św.